Nederlands (Nederland) English (United Kingdom)
  • darkblurbg

21-daagse: Bijzonder pracht & praal door de West- en Oostkaap

In drie weken ontdekt u de Westkaap in combinatie met de Oostkaap en heeft u alle tijd om de highlights van dit stukje van Zuid-Afrika te ervaren. U bezoekt Kaapstad, de walvissen in Hermanus, de mooie Garden Route met prachtige kustlijnen, een safari in de Afrikaanse bush en de bekende wijnroute R62 langs Oudtshoorn terug naar de wijnlanden van Stellenbosch.

Dag-tot-dag beschrijving:

Dag 01: Amsterdam – Kaapstad

Na lang aftellen zitten we eindelijk in het vliegtuig op weg naar Kaapstad! Na een directe vlucht met KLM van ca. 11 uur worden we opgewacht door een chauffeur en naar onze accommodatie gebracht in Kaapstad. We hebben zoveel zin om deze stad te ontdekken!

Op onze wishlist staat paragliden van Signal Hill, je zweeft dan letterlijk boven de stad en landt bij het strand. Ook willen we graag de Old Biscuit Mill aanstaande zaterdag gaan bezoeken, allemaal lekkere Afrikaanse hapjes proeven en dat alles met uitzicht op de Tafelberg! We moeten ook nog even een kaartje kopen om ook de Tafelberg op te gaan met de ‘cable car’, dat scheelt een hoop tijd in de rij als het druk is. Een kaartje kost ca. 20 euro.

Verder hoorden we dat het een ‘must’ is om even achterover te zitten en de rode lijn van de ‘Hop on Hop off’ bus te nemen en zo alle highlights van Kaapstad te ontdekken. We kunnen overal uitstappen waar we maar willen, misschien wel bij het District Six Museum in het oude centrum van Kaapstad. Als we in de ochtend beginnen, kunnen we eindigen bij Camps Bay en zo een mooie zonsondergang meepakken.

Een boottocht naar Robben Island waar Nelson Mandela lang gevangen zat, gaan we ook maken. Het kost qua tijd een halve dag, maar we hebben het er voor over om zo meer van het land en haar geschiedenis te leren. Het uitzicht vanaf de boot en de stad zien liggen, is ook zo mooi.

Gelukkig verblijven we vier nachten, dus hebben we voldoende tijd om mooie herinneringen te gaan maken.

Dag 05: Kaapstad – Hermanus

Vandaag verlaten we Kaapstad en gaan we op weg naar Hermanus! Hermanus staat vooral bekend om de walvissen die je in de maanden juni t/m oktober kunt spotten. Via de kustroute R44 rijden we vanaf Gordon’s Bay via Pringle Bay en Bety’s Bay naar Hermanus. Het wordt een van de mooiste kustwegen van de wereld genoemd, daar zijn wij het volkomen mee eens! We stoppen onderweg bij Betty’s Bay en we staren uit over duizenden pinguïns aan de ruigere kustlijn. Voor nog geen euro mogen we dit pad naar de pinguïns volgen!

In Hermanus kiezen we voor een mooie accommodatie dichtbij zee, zodat we hopelijk vanaf de accommodatie ook al walvissen kan zien! We hebben bewust gekozen om hier twee nachten te zijn, zodat we een boottocht op zee kunnen maken en ons tussen de walvissen hopen te begeven!

Dag 07: Hermanus – Swellendam

Na al het moois in het water vervolgen we onze reis, op naar Swellendam! Swellendam is een lieflijk plaatsje en naastgelegen ligt het Bontebok National Park.

De volle dag besteden we met een tochtje naar ‘De Hoop Nature Reserve’, wat een mooi deel van Afrika is dit!

In Swellendam zijn zoveel goede restaurants maar onze twee favorieten zijn absoluut: La Sosta (Italiaans) en Koornlands. De bediening, de wijnen en het eten is bij beide restaurants fantastisch!

Dag 09: Swellendam – Plettenberg Bay

Het is tijd om een stuk te rijden langs de bekende Tuinroute (ook wel Garden Route genoemd). De hele rit is een aaneenschakeling van mooie vergezichten en leuke plaatsjes. Zo hebben we eerder al eens heerlijk geluncht bij ‘Kaai4’ in Mosselbaai, een verborgen parel waar vooral ‘locals’ komen. Hier weten ze wat een echte Afrikaanse braai is en we laten het eten ons dan ook goed smaken.

De rit vervolgt langs Knysna en zo komen we in de middag aan bij Plettenberg Bay waar we twee nachten zullen verblijven. We besluiten eerst bij Keurboomstrand en het naastgelegen strand een kijkje te nemen; puur natuur zoals het bedoeld is; mooie stranden met daarachter groene natuur.

De volgende dag gaan we op avontuur in Tsitsikamma National Park. We trekken onze wandelschoenen aan en we laten ons verrassen door de mooie wandeltrails, de ruige kust en de verlaten strandjes.

Dag 11: Plettenberg Bay – Addo Elephant NP

We kijken er zo naar uit om naar de bush te gaan! We pakken de koffers, stappen in de auto en rijden door Tsitsikamma en langs Port Elizabeth om naar Addo Elephant National Park te gaan. We checken in bij een van de mooiste accommodaties die we in Zuid-Afrika hebben gezien, bovenop een ‘bergje’ met uitzicht over de bush! De ranger haalt ons op voor een sunset drive en rijdt door Addo Elephant National Park, op zoek naar de Big Five!

’s Avonds begint onze maag te rommelen van alle lekkere geuren en mogen we aanschuiven voor een driegangen diner. Wat een uitzicht en wat zullen we in deze rust heerlijk slapen voor twee nachten.

De volgende dag brengen we de hele dag door in het reserve, het lukt ons om veel olifanten te spotten, maar ook de giraffen, buffalo’s, zebra’s en een leeuwenfamilie verwelkomen ons op hun terrein.

Dag 13: Addo - St. Francis Bay

Na het bushleven gunnen we onszelf wat tijd aan het strand. St. Francis Bay wordt ook wel het ‘Klein Venetië’ van Zuid-Afrika genoemd.

De baai met vier kilometer aan wit zandstrand vinden we een mooie plek om even wat ontspanning op te zoeken. Ondertussen zien we wat surfers de golven proberen te bedwingen. We bedenken een plan voor de komende dagen. Zullen we gaan paardrijden over het strand of misschien een balletje slaan op een van de twee mooie golfbanen? Meer mooie natuur vinden we als we iets verder gaan... We besluiten een boottochtje te maken over de ‘Kromme Rivier’. Het wordt een ontspannen tocht aan het einde van de dag en het blauwe water lacht ons tegemoet.

We nemen het ervan en we slapen drie nachten in een heerlijke accommodatie vlakbij het strand. Zo hebben we voldoende tijd om te ontspannen, maar ook om even iets ‘actiefs’ te gaan doen als we daar zin in hebben.

Dag 16: St.  Francis Bay – Oudtshoorn

We besluiten om vandaag vanaf de N2 vlakbij St. Francis Bay de route 62 (wijnroute) te nemen richting Oudtshoorn. Zo rijden we langs de ‘achterkant’ van Tsitsikamma. Een leuke rit brengt ons steeds meer in de Karoo. Het landschap verandert, als ook de dorpjes. Steeds meer velden met struisvogels doemen op. Als we arriveren in Oudtshoorn verbazen we ons wederom hoe afwisselend dit gedeelte van het land is. Binnen een paar uur rijden waan je je in een compleet andere wereld.

Oudtshoorn is ook wel bekend als ‘struisvogelhoofdstad’. Dit betekent dat je hier veel struisvogelboerderijen kunt zien (en bezoeken), maar ook is het een aanrader om naar de Cango Caves te gaan; prachtige grotten in de buurt op ca. 20 minuten rijden. We verblijven hier twee nachten.

Dag 18: Oudtshoorn – Stellenbosch

Vandaag vervolgen we de reis en nemen we de Route 62, de langste wijnroute van Zuid-Afrika. Een prachtige rit door de Karoo en langs wijnvelden richting Stellenbosch. We maken een stop bij “Ronnies Seks Shop”, waar de naam iets anders doet vermoeden, is het een leuke stop om een drankje te doen en een berichtje achter te laten bij ‘ome Ron’.

Via de pass-route bij Franschhoek besluiten we een stop te maken in dit wijndorpje. We nemen de afslag richting wine estate Dieu Donne en we bestellen een lekkere ‘bubbly’ en zo genieten we van het intense uitzicht.

Aan het einde van de dag rijden we verder naar Stellenbosch over de Helshoogte Pass. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere en we checken in bij onze laatste accommodatie van de reis. Eerst nog drie dagen en nachten genieten van de mooie restaurants zoals Delaire Graff, een wine tasting bij Tokara en een middag picknick bij Warwick Wine Estate.

Dag 21: Stellenbosch – Amsterdam

Vandaag hebben we nog een volle dag omdat onze vlucht met KLM naar Nederland pas ’s avonds laat vertrekt. We gaan eerst nog even naar het oude centrum van Stellenbosch. Dit universiteitsstadje heeft een rijk centrum met een leuk marktje, vele terrassen en je kunt hier eindeloos wandelen door de gezellige straatjes. De hele campus van de universiteit ligt om het centrum heen en heeft mooie gebouwen.

Na een leuke wandeling en lunch, rijden we terug naar de accommodatie. We hebben besloten om de laatste paar zonnestralen mee te pakken en we liggen een paar uur bij het zwembad te staren over de wijnvelden. We hebben een late check-out geboekt, dus voordat we naar het vliegveld rijden, frissen we ons nog op in de kamer en pakken we de laatste spullen in voor de terugreis.

In een half uurtje rijden we naar de luchthaven. Daar volgen we gemakkelijk de borden ‘return rental car’ en binnen vijftien minuten staan we bij de check-in balie op het vliegveld. Op naar huis!

Met dit reisvoorbeeld willen wij u inspireren. Uiteraard bieden wij maatwerk aan waardoor de reis altijd exact aansluit op uw wensen, uw budget en u de ultieme reisbelevenis zult ervaren door BijzonderAfrika.