• darkblurbg

16 daagse - De highlights van Botswana en Victoria Falls

Deze reis heb ik in maart 2019 gemaakt en ik was onder de indruk van dit fantastische land. Ik neem je graag mee aan de hand van mijn dag tot dag verslag.

DAG-TOT-DAG Beschrijving

Dag 1: Amsterdam – Johannesburg

Er zijn geen directe vluchten naar Botswana vandaar dat we vandaag met de KLM overdag reizen naar Johannesburg. We komen in de loop van de avond aan en overnachten heel dicht bij de luchthaven.

Dag 2:
Na het ontbijt worden we door ons hotel weer naar de luchthaven gebracht voor onze vlucht naar Victoria Falls (Zimbabwe). South African Airways heeft een gunstige vlucht die rond het middaguur aankomt. Onze chauffeur staat ons bij aankomst op te wachten om ons via de beroemde watervallen naar de Zambiaanse kant van de Vicoria Falls te brengen. We overnachten in een prachtige kleinschalige lodge aan de Zambezi rivier. We genieten van een late lunch met het geluid van nijlpaarden op de achtergrond. Aan het eind van middag bezoeken we met onze ranger van de lodge de Victoria Falls: “ wauw, wat is dit indrukwekkend!”
‘s-Avonds, met uitzicht op de Zambezi en de ondergaande zon, wisselen we reisverhalen uit met een Australisch koppel. Heerlijk, dit is echt genieten.

Dag 3:
De volgende morgen staan we vroeg op om met onze gids in een snelle boot de Zambezi rivier op te gaan, heel spectaculair. We zien o.a. veel nijlpaarden, vogels en een kudde buffels. Na het ontbijt worden we naar de grens met Botswana gebracht. Per bootje steken we de rivier over en aan de overkant staat onze ‘nieuwe” chauffeur al te wachten.

Op de moderne luchthaven van Kasane halen we onze huurauto op, een stoere Ford Ranger 4x4. Na een halfuurtje rijden komen we aan bij onze lodge, die prima gelegen is aan de Chobe rivier. Na de high tea gaan we met Matthews, onze gids, in een kleine boot de rivier op. Ik heb nog nooit zoiets gezien; honderden olifanten die aan het baden en drinken zijn. En zo maar voor ons neus steekt een hele kudde, inclusief olifantje van 2 maanden oud, de rivier over. Wat een ongelofelijk schouwspel, we komen ogen te kort. En als klap op de vuurpijl zien we zelfs een luipaard water drinken bij de rivier.

Dag 4:
Op safari in Chobe National Park. We beginnen de dag goed, we zien hyena’s met 4 jongen vlakbij hun ondergrondse hol. Later die dag hebben we nog meer geluk: van een paar meter afstand zien we een luipaard, die rustig blijft zitten zodat we alle tijd hebben om prachtige foto’s te maken. ‘s-Middags genieten we van de heerlijke lodge en lunchen we met uitzicht op de rivier, waar de olifanten, giraffen en kudu’s komen drinken.

Dag 5:
Na onze ochtendsafari vertrekken we met onze huurauto naar Nata, op naar het zuiden van Botswana. Na een rit van ongeveer 4 uur komen we aan bij onze lodge, die een hele lekkere ongedwongen sfeer heeft. We verblijven 2 nachten in een chalet op palen met open-air douche.

Dag 6:
Vanochtend doen we even lekker rustig aan, dus een keer niet vroeg op en na het ontbijt relaxen we lekker bij het zwembad. Later op de dag gaan we met een lokale gids naar de Sua Pan, onderdeel van Makgadikgadi National Park. Het bijzondere landschap wordt gevormd door de zoutpannen en trekt met name veel vogels aan, zelfs flamingo’s. We genieten van een “sundowner” aan de grootste Pan die nu nog helemaal vol met water staat. Op de weg terug zien we voor het eerst in 25 jaar een aardwolf, heel uniek!

Dag 7:
Wat kun je toch verrast worden! De aankomst, nadat we in goed vertrouwen een zandpad van 10 km zijn afgereden, bij de lodge is overweldigend: dit ziet eruit als het “echte” Afrika! De centrale ruimte, de bar, de lounge en de kamers zijn allemaal onder canvas. Het uitzicht vanaf de verhoogde ligging op de rivier is spectaculair, de hele dag zien we olifanten de heuvel af komen op weg naar het water.

Dag 8:
Dit keer gaan we niet zo vroeg op pad, omdat we de hele dag het park in gaan. Het wordt een geweldige dag met als hoogtepunt twee groepen olifanten die luid trompetterend dicht langs onze lunchplek komen. Eén van onze reisgenoten nuttigt voor de ‘zekerheid’ haar lunch in het open safari voertuig.

Dag 9:
Safari kan soms ‘zwaar’ zijn: vandaag weer om 4.45 uur op zodat we nog één keer op deze bijzondere plek kunnen genieten van al het moois.

Dag10:
Na een stop in Maun, op een heerlijke rustige plek net buiten het stadje gaan we vandaag de Okavanga Delata in. Veel van de lodges die we hebben uitgezocht zijn uitsluitend per vliegtuigje te bereiken. Dat is op zich al een avontuur.

Op de internationale luchthaven van Maun worden we op het platform begroet door onze piloot, wij blijken de enige passagiers te zijn. Na een vlucht van 25 minuten landen we net buiten Moremi National Park. Vervolgens rijden we nog 2 uur door het park, we zien direct een groep van 25 zeldzame wilde honden en hebben ook nog een tocht per boot van 45 minuten om uiteindelijk bij ons eiland camp aan te komen. Wij omschreven het ter plekke als: “het Floortje naar het einde van de wereld gevoel”.

De ontvangst door de camp manager Sega is allerhartelijks en de andere leden van de staf zijn ook super aardig. Wat een droomplek. Die middag genieten we, na een heerlijke lunch aan de oever van de rivier, van de rust en de apen die in de boom aan het spelen zijn. De dag sluiten we af met een sundowner op het water met op de achtergrond een nijlpaard die indruk probeert te maken door telkens uit het water te springen, het lijkt wel een walvis☺

Dag 11:
De omgeving ervaren en wildlife spotten vanuit een boot is een heel andere ervaring Plots minderen we vaart om een olifant “voorrang” te geven die in een smalle kreek oversteekt. Denkt u alles op safari gebied al eens gezien te hebben? Ga dan eens een paar dagen om deze manier Botswana ontdekken, het is heel uniek.

Dag12:
We kijken uit naar deze dag omdat we vanavond in een lodge slapen in het beste safari gebied van Botswana: Chiefs Island. De hoeveelheden dieren die we zien zijn indrukwekkend. ‘s-Avonds, net voordat we aan tafel willen gaan, roept iemand; “Lions in the camp!” In het schijnsel van de maan zien we links voor de lodge een groep van 8 leeuwinnen met 2 welpje en rechts een groep van 7 hyena’s. In het midden, bij de waterhole, een nijlpaard uit het water… over Chiefs Island is niets teveel gezegd.

Dag 13:
De dag begint direct goed omdat we een groep wilde honden zien die zich klaarmaakt voor de jacht, wat een bijzondere beesten zijn dit. Later die dag hebben we een kort vluchtje van 15 minuten om nog een andere lodge te zien. Voordat we die middag met een Mokoro de rivier op gaan wordt aan ons gevraagd of we vanavond buiten onder de sterrenhemel willen slapen. Natuurlijk zeggen we daar ja tegen!

Dag 14:
We sluiten onze reis af met 2 dagen in de Selinda Spilway, in het Noordwesten van de Delta. Dit kleinschalige camp met een heerlijk sfeer bestaat uit slechts 5 safari tenten. We krijgen daarom veel persoonlijke aandacht. Het leuke van deze plek is dat het is toegestaan om onder begeleiding een wandelsafari te maken. Dat lijkt misschien eng maar vertrouw op de gids en dan komt het goed.

Dag 15:
Ondanks dat we vandaag al twee keer op pad zijn geweest, gaan we ook ‘s-avonds op gamedrive. We nodigen de pilot uit die ons morgen terugvliegt naar Maun mee te gaan. Voor ons drieën is het meest bijzondere wat we zien de springhare oftewel the African cangaroo.

Dag 16:
We krijgen er geen genoeg van. Vanochtend voor onze vlucht toch nog een allerlaatste safari en dan nemen we afscheid van al het aardige personeel. Een paar van hen gaan mee op de vlucht naar Maun.

En dan zit het er toch echt op. We slapen die avond nog in Maun in een gezellige lodge om de volgende dag, via Johannesburg, terug te vliegen naar Amsterdam.

Wat een ongelofelijke reis is dit geweest en wat een super aardige mensen hebben we ontmoet. Botswana is echt een heel anders dan andere ‘safari landen’. Nieuwsgierig geworden? Ik informeer u graag!