• darkblurbg

18-daagse Swing Bijzonder langs golfbanen door de West- en Oostkaap

Wilt u de Kaap ontdekken, golfen en houdt u daarnaast van lekker eten in combinatie met een goed glas wijn? Dan is deze reis echt iets voor u! De West- en Oostkaap is bij uitstek het deel van Zuid-Afrika om u culinair te laten verrassen, op prachtige banen te spelen en te genieten van de prachtige natuur.

Dag-tot-dag beschrijving:

Dag 01: Amsterdam - Kaapstad

Wat is het altijd weer lekker om terug te zijn in Afrika! We worden keurig opgehaald door onze chauffeur die ons binnen een half uur bij onze lodge in Constantia, net buiten Kaapstad, brengt.  Een centrale plek met meerdere golfbanen op korte afstand, wijnhuizen en goede restaurants. Ook als u downtown Kaapstad nog niet kent of het Kaapse schiereiland wilt verkennen is Constantia een prima plek om te verblijven.

Dag 02: Constantia (Kaapstad)

We beginnen vandaag met een heerlijk ontbijt buiten op het terras van de lodge. Hoe lekker is dat in februari? Tot onze verbazing zien we dat het zwembad van de lodge gewoon gevuld is, hoezo water tekort? Van tevoren hebben we bedacht dat we vandaag lekker rustig aan doen om wat te acclimatiseren. Vanmiddag staat een lunch bij La Colombe op het programma, daar hebben we lang naar uitgekeken. Bij binnenkomst zien we dat het restaurant al helemaal vol zit op één tafel na, de mooiste met uitzicht op het dal. Wauw die is voor ons! Het eten is fantastisch maar ook de wijn/spijs combinatie is prachtig: wat een pareltjes heeft de sommelier gevonden!

Dag 03: Constantia (Kaapstad)

Tijd voor een rondje golf. Lekker in deze tijd van het jaar om vroeg af te slaan. We hebben van tevoren gekozen om te spelen op Clovelly. Belangrijk om te weten dat in de 1e 3 maanden van het jaar het op dit soort banen noodzakelijk is om een starttijd te reserveren. Eerst even inslaan want het is al enige tijd geleden dat ik een club heb aangeraakt. De houten kunnen op de driverange in de tas blijven want die is daar simpelweg te kort voor. Dan de 1e afslag, dogleg naar links, die is goed! Fijn om zo te beginnen. De baan ligt er overigens prachtig bij, heel groen (er zijn eigen waterbronnen) en goede, snelle greens.

Dag 04: Constantia (Kaapstad)

Royal Capetown: dit is de oudste baan van het land. Het is een prima en vlakke cours. Goede greens en erg vergevingsgezind. Zelf ben ik geen enkel balletje kwijtgeraakt of kwam dat doordat de waterhindernissen waren uitgedroogd J? ’s-Middags hebben we een kijkje genomen op Steenberg Golf Estate. Prachtig gelegen baan, wel aan de prijs. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om er te lunchen, ook niet verkeerd, en een glaasje van de eigen wijn te proberen. Onze tip: de Steenberg Nebbiolo

Dag 05: Paarl

We gaan op weg naar Paarl, maar nemen de route via Stellenbosch omdat we graag weer een stop in die mooie omgeving maken. Een volgende keer spelen we weer op één van de banen in die buurt, nu drinken we eerst een kopje koffie in dit gezellige plaatsje om daarna te genieten van het terras van Delaire Graff. Hoe bijzonder is het uitzicht dat je daar hebt! Wij kiezen voor het restaurant Indochine omdat we gek zijn van Aziatische invloeden. We drinken een wijn die heel goed past bij kruidig eten: een Bukettraube uit Cederberg, wat een genot!

Dag 06: Paarl

Er zijn in de omgeving van Paarl verschillende opties om te verblijven. Wij kozen ervoor om op een wine estate te logeren, de omgeving is adembenemend en een plus: er zijn maar een paar gastenkamers. We maken vandaag een tocht door de prachtige wijnlanden van Paarl, fietsen kan ook maar daar vinden we het nu toch echt te warm voor. Lunchtip: Avondale met prachtig uitzicht op Pearl Mountain.

Dag 07: Paarl - Robertson

Eigenwijs als we zijn kiezen we er vandaag voor om op de Paarl Golf Club te spelen. De baan ligt, net als veel andere clubs in Zuid Afrika op een resort. Persoonlijk ben ik daar niet zo van gecharmeerd. Een paar weken geleden zijn ze gestopt om de fairways te besproeien dus we hebben vaak een kale ligging. De greens zijn overigens prima. De caddy’s die dag zijn weer erg aardig en dat maakt veel goed. Na het rondje kijken we toch ook nog even bij Pearl Valley. De baan is een ontwerp van Jack Nicklaus en dat zie je. De baan ligt er geweldig bij. Enige minpunt: het is één van de duurste van in de hele regio. Aan het eind van de dag komen we aan in Robertson. Het gasthuis wordt gerund door een Belgisch echtpaar, wat een hartelijke mensen. Op de vraag of we vanavond mee eten en of we houden van gevulde kwartel zeggen we natuurlijk JA.

Dag 08: Robertson

’s-Ochtends kunnen we het niet laten op even 9-holes te spelen op de golfbaan van Robertson. Die stelt in verhouding met de andere clubs niet heel veel voor maar wij vinden het leuk om ook de “echte” club sfeer te proeven. Speel alleen de 1e 9 holes wat de 2e 9 zijn nog wel erg nieuw en daarom kaal. ’s-Middags is het tijd om de omgeving te verkennen. Onze gastheer heeft een aantal leuke tips en kiezen onder andere voor een tasting bij De Wetshof Estate. Ze maken mooie witte wijnen en de ontvangst is heel goed verzorgd. Aan het eind van de middag nog even lekker relaxen bij het zwembad en dan is het alweer uitkijken naar het diner van vanavond ! We eten die avond vooral bij kaarslicht omdat de stroom telkens uitvalt vanwege het onweer, wel heel romantisch!

Dag 09: Robertson - Prince Albert

Vandaag rijden we via Montegu ( koffie stop ) over de N62 richting Oudsthoorn. Het is voor het eerst dat we deze route rijden en daar hebben we geen spijt van. Het is overweldigend mooi! Lunchen doen we aan een meer met hippo’s om ons klaar te maken voor de tocht die middag over de Swartberg Pass. De pas was kort daarvoor nog gesloten ivm aardverschuivingen. Daar is overigens niets meer van te zien. Nog voordat we aan het stijgen begint de lucht heel donker te worden, als we maar geen onweer krijgen boven op de pas. Even later komen enorme hagelstenen uit de lucht, we moeten echt even stoppen. Dan wordt het weer droog en beginnen we aan de klim, best een klein beetje spannend met een gewone auto over de onverharde weg naar boven. De weg is prima en onderweg komen we apen tegen die wel een bui op hun hoofd hebben gekregen, ze zien er niet al te vrolijk uitJ We houden het droog en genieten vanuit de waanzinnig mooie weg met dito uitzicht. Als we de pas over zijn schijnt de zon weer! We komen aan het einde van de middag aan in Prince Albert. De lodge is gebouwd in typische kaap hollandse bouwstijl en is prachtig. De eigenaresse is zo vriendelijk geweest om voor ons die avond vast een tafel te reserveren bij het leukste restaurant in de buurt. Chef-kok Hendry, tevens eigenaar van het restaurant, ontvangt ons die avond persoonlijk en trakteert ons op een heerlijk 3-gangen diner.

Dag 10: Prince Albert

Lekker relaxen in Prince Albert! Ik begin die ochtend met wat baantjes in het zwembad. Daarna genieten we van een geweldig ontbijt aan de rand van het zwembad. Mijn vrouw is tussen door “ druk” met het fotograferen van de meest uiteenlopende vogels die komen buurten. Die ochtend slenteren we lekker door het kunstenaarsdorpje, bezoeken wat galleries en lunchen net buiten het dorpje. In de middag bezoeken we de winkel van AVOOVA, ze maken de mooiste accessoires en objecten met daarin de eierschalen van struisvogels verwerkt.

Dag 11: Prince - Albert - Wilderness

We rijden vandaag, niet over de pass, maar via een andere route naar de kust. Ook deze weg is heel mooi. Dan is het weer tijd om te golfen. We spelen op Oubaai Golf Estate: een mooie ligging met waanzinnig uitzicht. Het is wel een estate dus er staan huisjes op de baan, persoonlijk vind ik dat wel jammer. We overnachten de komende dagen in de buurt van Wilderness met prachtig uitzicht op de zee.

Dag 12: Wilderness

Op naar Pinnacle Point: één van de mooiste banen van Zuid-Afrika.. Langs de kust liggen mooie rotsformaties met prachtige en tegelijk pittige par3 holes. Neem voldoende ballen mee want bal kwijt is bal weg. Spelen met een buggy is een must vanwege de afstanden tussen de holes. Als we terug zijn in het clubhuis zien we nog net de laatste holes van Joost Luiten in Oman, zijn zesde overwinning op de European Tour.

Dag 13: Wilderness

We doen vandaag even zo weinig mogelijk, daar is het tenslotte ook vakantie voor. Vooral genieten van het lekkere weer en het uitzicht! ’s-Avonds eten we in één van de leuke restaurantjes in Wilderness.

Dag 14: Wilderness

Voor vandaag was het een moeilijke keuze: spelen op Simola of Pezula. We kiezen voor de laatste. Het is een geweldige baan langs de oceaan gelegen. Simola dan maar een volgende keer, je moet een reden hebben op terug te gaan… Natuurlijk verlaten we Knysna niet zonder lunch met Knysna oesters, verrukkelijk! We rijden vervolgens door naar Plettenberg.

Dag 15: Plettenberg Bay

Plettenberg of Plett, zoals de Zuid-Afrikanen zeggen, is een gezellig plaatsje aan de kust. Er zijn een aantal goede restaurants, leuke winkeltjes en goudgele stranden. Keurboomstrand is onze favoriet, waar een eenvoudig maar prima restaurant (Enrico's) is voor de lunch (Let op: maandag gesloten).

Een hoogtepunt van onze trip was een tocht op zee op zoek naar dolfijnen. We hebben ze in grote getale en van heel dichtbij gezien, een geweldige ervaring! Ook varen we nog langs de kolonie zeerobben, spectaculair om de robben te zien zwemmen rond de boot.

Dag 16: Plettenberg Bay

Onze reis nadert al het einde, jammer! We besluiten om de laatste dagen toch nog twee keer te golfen, zeker omdat we weten dat het in Nederland nog heel erg koud is en onze clubs straks weer de kast in gaan. Liefst speel ik zelf op banen die niet zijn ontworpen voor buggy’s. Daarom spelen we vandaag op de Plettenberg bay Country Club. Het is een parkland baan in een prachtige omgeving. Als we starten is het nog vroeg, de dauw hangt nog over de baan en apen lopen relaxed rond en gaan er bijna met de vlag vandoor op hole 3. Vanavond overnachten we in Oyster Bay, prachtig gelegen aan de zee. Het strand is daar heel ongerept en we komen tijdens een wandeling helemaal niemand tegen.

Dag 17: Port Elizabeth - Kaapstad - Amsterdam

Vandaag hebben we een vlucht van Port Elizabeth naar Kaapstad om daarna door te vliegen naar huis. De dag besteden we goed: met ons laatste rondje golf en natuurlijk op een links. Er zijn 2 goede opties: de St. Francis Links of Humewood Golf Club. We kiezen voor laatstgenoemde omdat dit een oude club is, opgericht in 1931. Onze caddies hebben we nu echt hard nodig, als ik de suggesties doe om op 1 van de holes een ijzer 7 te nemen zegt hij heel overtuigend: take a five. De wind en de hoogte verschillen zijn hier echt lastig in te schatten. Wat een heerlijk rondje was het en wat een prachtig slot van een geweldige golftrip, wat hebben we heerlijk gespeeld en niet onbelangrijk: bijzonder lekker gegeten!

Met dit reisvoorbeeld willen wij u inspireren. Uiteraard bieden wij maatwerk aan waardoor de reis altijd exact aansluit op uw wensen, uw budget en u de ultieme reisbelevenis zult ervaren door BijzonderAfrika.